tisdag, maj 19

Kvitto på ICA... Ja eller Nej? Tänk på MILJÖN....

Hej....

Jo har tänkt på det där med Kvitto.....
I Havdhem där jag bor finns det en ICA butik som inte skriver ut kvittot om man inte vill ha det....

Kan inte förstå varför inte andra butiker har så med...
Visst det kan ju vara lite jobbigt att fråga varje kund om dom vill ha kvitto men Tänk va papper som sparas som annars går raka vägen ner i papperskorgen.... och massa träd också som man inte behöver såga ner för att göra alla dessa kvitton...

Men vill man ha kvittot så skriver man ju bara ut det med en enkel knapp tryckning.... Det som där imot kan bli lite struligt är ju om kunder glömmer be om kvitto och kassören glömmer fråga... för när man har slagit ut kunden efter så kan man inte få kvittot från kassan då måste man hämta det ute i den stora datorn på kontoret...

Skulle ha varit bra om man kunde ta fram kvitto framme i kassan.. kanske Fyra-fem kvitton bakåt.... det skulle ju bli väldigt smidigt....

Tänk på detta nästa gång ni handlar i en ICA butik eller vilken butik som hälst.... hur många kvitton TAR du när du handlar? och hur många åker raka vägen ner i Papperskorgen!!

Jag jobbar ibland i denna ICA butik och jag frågar alltid om kunden vill ha kvitto och kan säga att ca 75% av alla kunder vill inte ha Kvitto.....

Jag har som måtto hellre fråga en gång för mycket än förlitet...

Jag har alltid frågat kunderan om dom vill ha kvitto för förut när kvittot kom ut utan knapp tryckning så ville jag inte att att dom skulle ligga längst ner i kassan och skräpa.....

Bara en tanke från en som tycker om Miljön

3 kommentarer:

gotlandshelena sa...

Ja här i roma finns inte den möjligheten att välja ! det vore ju perfekt om man kunde välja för milön skull då jag sällan tar kvittot...

Elisabeth Molin sa...

Helt riktigt - I dom flesta fall behöver man inte något kvitto - Man kastar det bara utan att ha kikat på det ens.
Vi måste värna om mijön även om man tycker att ett kvitto är så litet, men med tanke på hur många kvitton det skrivs ut i onödan - Varje dag. Dag ut och dag in - År ut och år in - Undras hur många kilo det blir i sverige på ett år?

Karolina Södergren sa...

håller med, har själv funderat på det många gånger.. konstigt dock nu när jag tänker på det.. men jag fastnar dock i vinkelvolten ganska ofta. :)